Mijn faillissement was nog nooit zo dichtbij!

Categorieën Social Media

Het zal je vast niet ontgaan zijn, social media is op dit moment een van de grootste marketing tools. Dagelijks zijn er 10 duizenden ondernemers die gebruik maken van verschillende platforms om nieuwe klanten te werven. Echter blijft het me verbazen hoeveel ondernemers hier nog niet actief mee bezig zijn. Voor relatief weinig geld kun je met ieder bedrijf scoren op Social media. In tegenstelling tot het niet of verkeerd toepassen hiervan, want dat kan wel eens je faillissement betekenen. Veel grote bedrijven gingen je voor. In deze blog ga ik je alles vertellen wat je als ondernemer moet weten over social media.

Sinds 2007 worden onze telefoons steeds uitgebreider en begint social media steeds harder te groeien. De gepersonaliseerde reclames en de algoritmes doen hun werk goed, ze zorgen er voor dat je continu informatie consumeert waar je geen genoeg van kunt krijgen. Maar zeg nou eerlijk, het is inmiddels toch ook geen geheim meer dat we alles kunnen zien van onze potentiële klanten. Het is ons allemaal wel eens opgevallen… Bijvoorbeeld toen je op zoek was naar een paar nieuwe schoenen op het internet. Zodra je terug gaat naar je social media word je overladen met de beste aanbiedingen over footwear. Een agressieve, maar vooral ook effectieve manier van verkopen als je het mij vraagt.

Als ondernemer kun je dus gemakkelijk meeliften op het succes van bijvoorbeeld Facebook Instagram of WhatsApp. Deze bedrijven hebben zich jaren lang bezig gehouden met het verzamelen van informatie over onze (potentiële klanten). Door gebruik te maken van de juiste tools kun je precies het gedrag van je doelgroep bijhouden, hierdoor kun je eenvoudig zien op welke tijdstippen je posts het meest effectief zijn. Daarnaast kun je jouw doelgroep ook eenvoudig targetten.  Het  genereren van traffic, leads of zelfs conversies was nog nooit zo makkelijk. 

Ik hoor je al bijna hardop denken, wat heeft dit allemaal te maken met de titel “Mijn faillissement was nog nooit zo dichtbij”. Ik beken dat ik een clickbait gebruikt heb om je hier op de blog te krijgen, maar dat betekent niet dat je social media zakelijk kunt gebruiken zonder enig risico. Ik raad altijd aan om pas gebruik te maken van social media wanneer je een gezonde bedrijfsstructuur hebt. Je hebt inderdaad een groot bereik, maar een ontevreden klant heeft een veel groter bereik. Vooral voor startende ondernemers kan dat grote gevolgen hebben.

Vond je dit een leuk artikel? Deel hem dan met je vrienden door gebruik te maken van de bekende buttons!